Wednesday, January 27, 2010

Iktibar 4 - Tsunami Cekak Hanafi

Tsunami Cekak Hanafi
Sekali air bah sekali pantai berubah. Tidak terkecuali pergerakan, perjuangan dan persatuan kita yang menghadapi pelbagai ujian.
Sekali air bah sekali pantai berubah. Yang pentingnya pantai itu masih pantai, tidak berubah tapi bentuk pantai itu yang berubah. Walaupun berubah tempat kedudukanya masih sama. Begitulah juga persatuan kita
Sekali air bah sekali pantai berubah. Seperti teladan dari peristiwa tsunami di Acheh. Peristiwa yang tidak dijangkakan itu telah berlaku pada 24 Disember 2004, kata orang tua-tua ombak tiga beradik. Namun Acheh masih ujud dan masih tetap bernama Acheh. Begitulah juga persatuan kita. Secara ringkasnya, bermula ketika zaman almarhum Ustaz Hanafi lagi. Pelbagai ombak telah melanda persatuan kita.
Sekali air bah sekali pantai berubah. Ombak yang pertama pada awal 70an ialah tentangan dari anak muridnya sendiri iaitu Azmi Long dan Redzuan Long yang kemudian bergabung dengan guru Ustaz Hanafi sendiri iaitu Pak Ya. Mereka berpakat menjatuhkan silat dan persatuan kita dengan menubuhkan Silat Kalimah. Mengikut adat pasti tewas murid jika bertanding dengan gurunya. Dalam peristiwa ombak ini, guru Ustaz Hanafi (Pak Ya) telah berpakat dengan anak murid Ustaz Hanafi (Redzuan dan Azmi Long) sendiri tapi mereka yang tewas dengan kehendak Allah.
Sekali air bah sekali pantai berubah. Ombak kedua berlaku sekitar 1993, iaitu tujuh tahun setelah Ustaz Hanafi kembali ke Rahmatullah, penggantinya Tn Hj Ishak Itam pula telah menyebabkan persatuan dan pergerakkan berpecah dua. Hampir silat kita habis kerana ia adalah berkaitan dengan akidah yang bukan ajaran Ustaz Hanafi. Hikmahnya dan yang menjadi penyelamat adalah apabila kita menubuhkan persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia. Sekarang guru utama persatuan mereka itu bukanlah orang Melayu
Sekali air bah sekali pantai berubah. Ombak ketiga pula berlaku sekitar 2006 bila mantan guru utama Tuan Guru Hj Md Radzi Hj Hanafi iaitu anak kepada Al marhum Ustaz Hanafi, sayang, telah terjebak dalam satu kes yang sekarang ini sedang dibicarakan di mahkamah.
Sekali air bah sekali pantai berubah. Acheh tidak menyerah kalah dan menyalahkan takdir illahi. Melihat Acheh sekarang, ia telah membangun dengan begitu teratur sekali dengan bangunan dan infrastuktur seperti jalanraya yang lebih baik lagi daripada sebelumnya. Begitulah juga persatuan kita
Sekali air bah sekali pantai berubah. Pembinaan semula Acheh itu memanglah terpaksa mengharungi pelbagai kesukaran yang melampaui jangkauan akal dan kudrat manusia iaitu penduduk Acheh. Bukan saja mereka bangkit tapi mereka bangkit dengan pendekatan yang lebih pandai. Begitulah juga persatuan kita
Sekali air bah sekali pantai berubah. Begitu juga, persatuan kita telah menperkenalkan Pandai Silat pada hari tenaga pengajar 16 Januari 2010 yang lepas. Pandai silat dengan Silat Cekak Hanafi. Kita kena kembali dan menyambung perjuangan asal yang diasaskan oleh Almarhum Ustaz Hanafi.. Antara pesannya ‘Kita bersilat kerana Allah’. Dengan satu pemikiran dan satu tujuan ayuh! kita teruskan perjuangan asal ini melalui Cekak Hanafi, satu-satunya silat Melayu yang benar-benar asli, membasmi ilmu tahyul dan khurafat. Menjadi benteng pertahanan pelbagai asakkan kebudayaan Melayu berasaskan kepada pengesaan kepada Allah taala dan kasih kepada Nabi Muhammad saw.
Sekali air bah sekali pantai berubah. Begitulah juga persatuan kita Ahli lama yang belajar di zaman Almarhum, ahli-ahli difasa peralihan dan juga jentera muda yang belajar dizaman saya perlu kembali kepada perjuangan asal dan asas tersebut. Kita kena bersikap 'muafah' iaitu bertolak ansur yang dapat mengelakkan perbezaan dan kekeliruan juga dapat mengimbangkan pedekatan dan pelaksanaaan.
Sekali air bah sekali pantai berubah. Acheh berubah kitapun berubah. Melalui pendekatan Pandai Silat, satu pemikiran dan satu tujuan. Saya menyeru bangkitlah dari kelesuan akal dan lemah jiwa ,selalu mahirkan diri dengan latih tubi, hadir kursus agak tidak ketingalan ilmu, semoga terus kekal dan setia dalam menjalankan amanah persilatan dan amanah perjuangan asal.
Sekali air bah sekali pantai berubah. Begitulah juga persatuan kita. Jadilah kita sebagai pendukung dan bukan hanya sebagai penyokong.
Iktibar yang kita boleh dapati dari peristiwa tsunami Cekak Hanafi ini adalah
1.Bersangka baik dengan Allah
2.Kita setiasa diuji berulangkali
3.Kita mesti tempuh dan melepasi pelbagai ujian tersebut dengan hikmah
4.Allah berserta dengan orang-orang yang benar
5.Allah berserta dengan orang-orang sabar
6.Yakin bahawa setiap kesukaran itu akan diiringi dengan kemudahan
7.Tidak ada masa untuk merajuk, lemah fikiran, lemah semangat dan berputus asa
Sekian dahulu, semoga berjumpa lagi diruang Iktibar seterusnya.
Selawat dan salam bagi junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W.
segala pujian adalah tertentu untuk Allah Subhanallahu Taala
Wasalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh

No comments:

Post a Comment