Sunday, December 6, 2009

Iktibar 1

IKTIBAR 1

Assalam mu alaikum.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani.

Segala puji adalah bagi Allah semata mata.

Salam sejahtera bagi Nabi Muhammad S.A.W.hamba dan pesuruhnya.

Selamat berjumpa didalam ruangan ini, yang dinamakan IKTIBAR. Sekiranya diizinkan Allah, Insya Allah ruangan ini akan menemui saudara saudari dua minggu sekali.

Sebagai keluaran sulung ingin saya mengisahkan sebuah riwayat yang berikut;

‘Pada satu kejadian terdapat seorang hamba Allah yang pergi melihat lihat dibawah rumahnya, dan ternampak olehnya sekumpulan kutu tanah. Beliau tertarik dan asyik memerhati gerak geri kutu kutu tersebut. Kutu tanah itu bertungkus lumus menyondol tahi ayam dari satu tempat kesatu tempat , ubah pergi balik tak henti henti. Itu lah kerjanya. Beliau cuba meneliti apa tujuan kutu tanah itu berbuat demikian samada tahi ayam itu makanannya atau tempat tinggalnya. Tetapi tidak jelas. Sehingga beliau menganggap bahawa kutu tanah ini tidak membuat sesuatu yang berfaedah. Terdetik dihatinya, tak guna betul kutu tanah ini, tak ada faedah langsung , kerjanya hanya menyondol tahi ayam yang ada dipersekitarannya. Kenapalah Allah mencipta makluk serupa ini?. Sia-sia sahaja ia di jadikan. Beliaupun terus meninggalkanlah kutu - kutu tersebut untuk meneruskan kehidupannya.

Selang berapa lama hamba Allah itu mengalami satu jenis penyakit yang pelik. Puaslah ia ke hulu kehilir mencari dan berjumpa tabib bagi mengubati penyakitnya, tetapi tak berjaya. Akhirnya ia berjumpa dengan seorang tabib yang yakin dapat mengubatnya. Tabib itu berkata bahawa ubat untuk penyakitnya telah disediakan tetapi kekurangan satu ramuan iaitu kutu tanah. Maka hamba Allah itu pun terus balik kerumahnya dan mengambil kutu tanah yang berada dibawah rumahnya untuk melengkapkan ramuan tersebut. Maka sembuhlahlah penyakitnya. Insaflah dia bahawa kutu tanah yang dia anggap tidak berfaedah itulah yang menjadi sebab baik penyakitnya, dan barulah ia tahkik bahawa semua kejadian dari Allah ada sebab dan hikmahnya’.

Iktibar dari cerita di atas ialah:

a. Jangan komplen perbuatan Tuhan. Segala perkara yang diciptakan oleh Allah ada guna dan hikmahnya, walaupun ia merupakan sebagai satu kejadian yang nampak menyusahkan kita. Sabar dan cuba cari hikmahnya.

b. Jangan sekali kali kita memandang hina dan jijik kepada mahlluk - mahlluk Allah, kerana kita tidak tahu apa kelebihan atau kegunaannya.

c. Semua penyakit ada ubatnya, Kalau tidak baik matilah penawarnya. Oleh itu jangan ada rasa putus asa.

Sebenarnyalah saudara saudari bahawa segalah kejadian adalah dari kehendak Allah, Ia mempunyai sebab dan mengikut sebab, oleh itu semuanya tidak sia sia. Allah itu Maha Mengetahui. Jika kita melihat didalam Qur’an, salah satu dari pendekatan oleh Allah ialah dengan menceritakan kejadian dan peristiwa, yang mana Ia mengkehendaki kita untuk mengambil Iktibar daripadanya.. Dengan cara itu Insyaalah kita akan mendapat faedah dan keselamatan dunia dan akhirat. Oleh sebab itu kita perlu belajar dari semua kejadian samada ianya ada yang diceritakan dari Al-Quran, Al-Hadith, sejarah dan dari kejadian disekeliling kita dimasa ini. Mesti ada hikmahnya.Justru ruangan Iktibar ini akan memaparkan kejadian, peristiwa dari semua sumber untuk kita mendapat hikmah darinya.

Cerita yang dikisahkan diatas telah disampaikan oleh Allahyarham Ustaz Hanafi kepada kami dimasa dahulu.

Segala puji bagi Allah dan Salam Sejahtera kepada Nabi Muhammad S.A.W.

Sekian Dahulu. Assalam mu’ alaikum.

Marwi Latiff

No comments:

Post a Comment