Wednesday, March 31, 2010

SEMUT YANG MENGHASILKAN MADU

Lebah, diantara mahluk Allah yang istimewa. Banyak manfaatnya kepada manusia. Lebah terkenal dengan madu. Madu ni kegunaanya sangat luas, hasil daripada saripati berbagai bunga, boleh menjadi ubat dan sebab penyembuh pelbagai penyakit diantaranya limpa, edaran darah, buah pinggang, kecerdasan otak, mata dan anggota badan. Perkataan madu asal dari bahasa Sanskrit - madhu.
Lebah secara tabii membahagi-bahagikan kerja sesama mereka secara tersusun lagi sistematik. Ada yang kerjanya membuat madu, membuat lilin, mengambil air dan membina sarang dalam bentuk enam persegi bersaiz sama tanpa ukuran pelan, terkumpul menjadi satu. Lebah pembersih sifatnya, menjauhkan diri dari kotoran dan najis dan taat kepada ketua mereka. Juga dijadikan sebagai agen pendebungaan dan pengawalan lain-lain serangga. Lebah mempunyai sengat yang berbisa bila diserang bagi mempertahankan diri mereka.
Semut pula terkenal dengan kerajinan dan pandai menjaga silatulrahim. Bila semut bertemu dengan semut yang lain, mereka akan berhenti sementara seolah-olah semacam berjabat tangan dan memberi salam seperti manusia.
Berbentuk amat kecil tetapi mampu mengangkat beban lebih dari 20 kali ganda lebih besar dari saiz tubuhnya serta berpinggang ramping. Semut terkenal dengan kerja berkumpulan, amat rajin dan tidak pernah malas dibawah sistem kehidupan dan kepimpinan masyarakatnya. Kelemahan semut pula adalah gula. Bagaimana rajin sekalipun semut tidak boleh menghasilkan madu.
Kedua- dua perihal semut dan lebah ini, ada disebutkan didalam Al Quran.
Dalam masyarakat Melayu, kanak-kanak asyik bermain Enjit-enjit semut. Lagunya berbunyi, enjit-enjit semut, siapa sakit naik atas, dan seterusnya. Dari segi moralnya, siapa yang sakit, dia naik keatas, tidak turun ke bawah mahupun mengelak kekiri atau kekanan.
Peranan yang boleh dimainkan oleh semua peringkat ahli pergerakan kita boleh dikiaskan kepada lebah dan semut. Ada yang seperti semut, ada yang seperti lebah. Persoalan timbul, boleh ke semut menghasilkan madu?
Oleh kerana kita ini manusia, sebaik-baik ciptaan yang maha esa maka bolehlah dikiaskan kita ini sebagai semut yang menghasilkan madu. Agak pelik pada fikiran tetapi tidak mustahil dari hukum akal. Marilah bersama kita fikir-fikirkan
Iktibar yang kita perolehi ini adalah :-
1 Manusia ciptaan terbaik Allah kerana akal dan fikiranya
2 Kita perlu berkerjasama, bermufakat dengan matlamat yang jelas
3 Kita semua perlu kepada satu pemikiran dan satu tujuan
4 Kita perlu rajin dan berterusan dalam perjuangan pergerakan kita
Sekian dan semoga bertemu lagi di edisi akan datang.
Selawat dan salam bagi junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W .
Dan segala pujian adalah tertentu untuk Allah Subhanallahu Taala

No comments:

Post a Comment